5 tips på hur du får extra energi!

Hälsa. Känner du dig trött och längtar efter en pigghetskick? Här får du fem snabba tips på hur du du snabbt kan få energin tillbaka!

Solen är moder naturs naturliga lyckopiller för oss människor – det är solens strålar som laddar kroppen med D-vitamin och som får lyckohormoner att dansa salsa i kroppen. När ögats näthinna träffas av dagsljus skickas nämligen en signal till hjärnans tallkottkörtel om att minska produktionen av sömnhormonet melatonin och i stället skicka ut pigghets- och lyckohormon som serotonin och dopamin.

Så gör dig själv, din kropp och ditt humör en tjänst – gå ut en stund. Varje dag! Det behöver varken vara kallt eller krångligt.

5 smarta sätta att utomhusboosta våren:

Träna ute. Utomhusträning behöver inte vara synonymt med sommar. Spring, cykla, terrängträna, kör spänsthopp över vattenpölar – bara fantasin sätter gränser. Och du – klä dig enligt lager på lager-principen med kläder som andas så slipper du bli blöt av svett.

Luncha i solen. Uteserveringarna kanske inte har öppnat än, men du kan lika gärna avnjuta lunchlådan på en bänk i solen. Klä dig varmt och ta med något att sitta på så blir lunchrasten en verklig energikick.

Promenera mera. En kvarts lunchpromenad gör dig till en piggare och mer snabbtänkt person, både hemma och på jobbet.

Grill-mys. Att duka upp en grillbuffé på tomten eller göra en brasa i skogen är underbart en kylig dag. Ladda med filtar och mys framför elden.

Dra bort gardinen.
Tänd alla (lågenergi)lampor, möblera med vitt och dra bort gardinerna från fönstret. Genom att fånga så mycket ljus som möjligt på dagen och ha det mörkt på natten hjälper du kroppen att reglera hormon-balansen.

Erikas blogg

09 april

läs mer

Kristinas kostpepp

03 april

läs mer