Malin Ewerlöf gör dig till en bättre löpare.

FOTO: Eric Josjö/Fitnessförlaget

Häng med på Malins löparskola

Topploppet. Visst ska du också springa ToppLoppet den 22 september? Då är det dags att börja träna. Kom i form med proffset Malin Ewerlöf Krepps löparskola!

Så kommer du igång:

• BESTÄM DIG! Tyvärr finns det inga genvägar till en bra fysisk form. Du måste bestämma dig för att du vill komma i bättre form och vara beredd att jobba för det. Sätt upp ett startda- tum för din satsning. Det datumet ska helst vara redan i dag.

• SÄTT UPP MÅL. Även om du inte har höga mål är det viktigt att ha några egna uppsatta mål. Dels några kortsiktiga mål, dem ska du nå rätt lätt så att du känner dig duktig, dels några långsiktiga mål som gör att du lättare behåller fokus när motivationen tryter.

Dags att öka farten:

• BÖRJA MED INTERVALLER. För att utvecklas är det nu bra att du börjar träna intervaller. Kör minst ett intervallpass i veckan så kommer du känna stor skillnad i din fartkapacitet inom ett par veckor. Alla intervallpass inleds med 10–15 minuters uppvärmning och avslutas med att du joggar ner i lugnt tempo. Glöm inte att stretcha efteråt!

• SPRING EN SNABBDISTANS. Om du siktar på att springa en mil på ToppLoppet så spring nu 5 kilometer i snabbare tempo. Om du siktar på fem kilometer i ToppLoppet så spring nu 2,5 km i snabbare tempo.

Hitta flytet:

• HÅLL FARTEN. Några viktiga saker som hjälper dig att hålla din fart bättre är att försöka komma upp och springa mer på framfoten, få en högre tyngdpunkt så du inte blir sittande i ditt löpsteg, hålla en rak stark hållning med överkroppen och att jobba ordentligt med armarna utan att spänna axlarna.

• TÖM TANKARNA. Oavsett om man gillar att springa med musik i öronen eller inte så handlar löpning mycket om att hitta en bra rytm och ett flyt där man kan springa periodvis utan att tänka på vad man gör. Fokusera på din löpteknik istället för på hur jobbigt det är.

Malin Ewerlöf Krepp är aktuell med boken "Bli en bättre löpare med Malin Ewerlöf" som hon skrivit tillsammans med Kenneth Gysing, på Fitnessförlaget.

Fler tips hittar du Topphälsa nummer 10 och i framtida nummer fram till loppet 22 september.

Vill du också springa ToppLoppet? Här anmäler du dig direkt.

Erikas blogg

31 augusti

läs mer

Kristinas kostpepp

27 augusti

läs mer