Bra mat för magen

Hälsa. Väljer du löst sittande tröjor framför tighta toppar, för att den uppblåsta eller krånglande magen ska få plats? Det finns hjälp - här listar vi mat som är bra för magen och mat som kan ge besvär.

Är ni inte alltid på samma humör, du och din mage? Mer eller mindre ovänner ibland? Du är inte ensam. Verkligen inte. Däremot finns det många knep som faktiskt hjälper. Du kan bli kvitt ballongmagen, och det går att finna en lugn, platt och mild mage även hos dig.

Mat som din mage mår bra av

När det kommer till kosten kan små insatser som speciella kryddor i maten ha förvånansvärt stor effekt. Örter och kryddor är något vi ofta glömmer bort när vi pratar om hälsa. Men i själva verket är de proppfulla av verksamma ämnen som skyddar oss från sjukdom.

KANEL. Verkar kramplösande och lugnande.

INGEFÄRA, GURKMEJA OCH VITLÖK. Kramplösande, minskar gasbildningen (om man inte är känslig mot just lök) och är inflammationsdämpande.

PAPAYA. Har visat sig stimulera aptiten, minska illamående och förbättra matsmältningen, vilket är väldigt gynnsamt för personer med halsbränna och magsår.

LÖSLIGA FIBRER. Finns till exempel i psylliumfrön, linfrön och havre och är väldigt bra för magen. De stärker slemhinnan i magen och tarmen och har visat sig vara speciellt bra för personer med IBS. Även om inte alla magbesvär innefattar en uttalad inflammation i tarmslemhinnan kan det vara bra att få i sig lite mer omega 3, som dämpar inflammationer.

PROBIOTIKA. Det kanske mest kända knepet mot krångliga magar är probiotika, det vill säga nyttiga bakterier. Vi har cirka två kilo bakterier i tarmen. Dessa är väldigt viktiga för tarmens funktion. Genom att tillföra nyttiga bakterier ser vi inte bara till att konkurrera ut de skadliga, utan vi får också en starkare slemhinna. Probiotika finns naturligt i yoghurt och fil och i en lång rad ”specialprodukter” så som Proviva, Proviva shots, bakterieberikade yoghurtar, actimel och som kosttillskott.

Mat som kan orsaka ...

... stopp

  • Sparris
  • Vindruvor med skal
  • Apelsin med skal
  • Skal av olika slag
  • Kärnor
  • Nötter
  • Kokos
  • Ananas
  • Broccolistjälkar
  • Gröna ärter
  • Lök
  • Majs
  • Svamp
  • Kål
  • Krabba
  • Räkor
  • Nötkött

... diarré

  • Produkter som innehåller sorbitol
  • Torkad frukt
  • Plommon
  • Vindruvor
  • Stora mängder söta frukter
  • Kaffe
  • Alkohol
  • Söta drycker som juice, saft och läsk

... gas

  • Lök
  • Kål
  • Ärter
  • Bönor

Erikas blogg

23 oktober

läs mer

Kristinas kostpepp

15 oktober

läs mer